Global House Holistic

 

I pagt med naturen

 

Husdyrene og andre Animalia

 

 

 

 

 

 

 

 

Dyrenes sanser

 

Besidder dyr en sjette sans? Har de tanker og følelser? Er de bevidste væsener? Har mennesker og dyr en åndelig forbindelse, der rækker ud over vores nuværende fatteevne?

Selv om den menneskelige race vokser mere og mere adskilt fra naturen, stiller vi stadig disse spørgsmål.

Men er der noget vi egentlig ved om det?

Hvordan kan dyr forudse en katastrofe, eller hvordan kan en hund vide, hvornår en person kommer hjem fra arbejde, eller når det er tid til at gå en tur. Nogle mener, at dyrene har en højt udviklet sans, højere end vi mennesker, der gør det muligt for dem at føle jorden ryste før der kommer et jordskælv, eller de kan lugte gasudslip dybt under jorden, før en egentlig katastrofe opstår.

Under alle omstændigheder hævder antropologer, at tidligere tiders mennesker sikkert har haft en meget højere og stærkere sjette sans end vi har i dag, men fordi vi sjældent bruger den, har vi tabt styrken af den.

Måske kan dyrene hjælpe os til at genvinde det tabte.

 

Mennesker og dyr har haft en lang forhistorie sammen, som opstod tusinder af år siden, da dyrene udviklede sig fra kun at være vilde dyr til tamme medbeboere i husstanden.

 

For mange tusinder af år siden var man godt klar over at dyrene var ligeså meget psykiske og åndelige væsener som mennesker. Selvom vi nu til dags ikke altid vil indrømme det, så ved dem som er tæt på dyr til dagligt, at de har ligeså meget et komplekst system af tanker og følelser, som vi har.  De har en masse at lære os om livet, hvis vi kun vil lytte.  Men kun få indser den rige og komplekse åndelige "ensartethed" vi deler med dyr, og dette er hele fundamentet som vores forhold til dem hviler på.

 

Med det nye paradigme som vi mennesker har om en bedre verden og vore økologiske bekymringer, fokuseres på et mere holistisk verdensbillede og vi ser verden som en mere integreret helhed. Dette betyder også at vi anerkender vores grundlæggende afhængighed af hinanden.

Når ændringen begynder at tage fat, vil vi begynde at indse at man bør udvide og inddrage vores forhold til ikke-menneskelige arter, at vi virkelig bør være i partnerskab med alt levende for at vi kan begynde at forstå, hvordan man helbreder fortiden.

Sammenfattende bør vi spørge os selv om vi mener at dyr er dumme eller om vi virkelig ønsker at respektere dyrene og forstå dem. Vi kan yderlig blive nød til at se på hvert eneste aspekt af det gamle paradigme, men vi behøver nødvendigvis ikke kassere alt.  Et komplet skift i bevidsthedrn er muligt gennem en udvidelse af ikke kun vores opfattelser og måder at tænke på, men vores værdier som et samfund.

 

I de gamle samfund havde mennesker en naturlig tilknytning med dyrene, fordi de levede tæt på dem og dette var en kilde til et naturligt slægtskab.

Derfor har Carole Devereuxs studie af feminin spiritualitet, kaldt det "gudinde spiritualitet", som betragter kvindelig viden som en vigtig kilde til en mere holistisk og økologisk vision af verden, der kan give os en erfaring til dem der ønsker at lære om den vidunderlige blanding af oplevelser mellem mennesker, dyr og natur.

 

Carole Devereux er en ledende dyrekommunikations ekspert. Hun bor på en farm i Washington og  har haft praksis i 30 år og arbejder rundt i hele verden. Hun bruges ofte til at finde folks kæledyr, efter de har været forsvundet

Her har jeg frit oversat hvad hun siger om mennesker, dyr og myter: "når man læser myter, har  man svært ved at forstå og fortolke de symboler, metaforer og billeder som man ser. Årsagen er, at vi er nødt til at flytte vores bevidsthed frem og tilbage fra venstre mod højre hjerne og tilbage igen for at gå med strømmen af det, for at bygge bro mellem to forskellige former for tænkning.

Ofte forstår vi det ikke helt indtil vi giver slip på det alt sammen, og lader indsigten komme til. Det sker når nye synapser skaber forbindelser og sammenhænge mellem tilsyneladende uforenelige idéer og følelser.

Et dyr meddeler sig ikke som en specialist, forfatter og lærer og jeg arbejder med disse begreber for at hjælpe at lære folk, hvordan de i stedet kan kommunikerer telepatisk med en ikke-menneskelige natur. Derfor skal man lære menneskene at forstå og fortolke de symboler og metaforer der dukker op i hverdagens myter og drømme.

Med andre ord, dyrene arbejder ikke med myter som vi ud fra Aristoteles logik, men i stedet arbejder de med en "tilsløret logik", hvor begreber og ideer er diffuse og ubestemte. Myter, symboler og drømme, der alle arbejder på de dybere niveauer af vores bevidsthed udgør den animalske kommunikation. Vi vesterlændinge er ikke vant til denne form for "tilsløret logik", som egentlig er den måde vores forfædre skabte myterne og kommunikerede med dyr på for længe siden.

Vi har ofte vanskeligt nok ved at forstå myter og deres skjulte sandheder som kan stamme fra de konflikter vi oplever, når vores sprogbrug ikke stemmer overens med brugen af ord og brug af billeder. Vi siger ofte, "et billede er mere værd end tusind ord", men "ord kan ikke beskrives." Ord definere et emne direkte, mens billeder udpeges, så vi hver især kan fortolke betydningen subjektivt."

(fra bogen: Creation Myths of Equus by Carole S. Devereux)

 

 

 

 

 

 

Hvordan dyr også  hjælper mennesker  - Holistiks terapi – for mennesker og dyr.
 
Fattoria Sociale (Farm Hospital) i Nord-Italien er et hospital og landbrug for fysisk handicappede børn og voksne. Der bruges bl.a. urte-terapi og stimulering via helbredelse af dyr. Specielt autistiske børn kom i bedring. De er ellers en gruppe som kan være hårde mod dyr.
Efterhånden er der en del beviser for at kontakten og omsorgen for syge eller efterladte dyr også giver en helbredende kraft til at man selv kommer i bedring.  Det at kunne hjælpe dyr i nød vil tage tyngden af deres eget sygdomsbillede væk.
Sammensat med god kost, kontakt og arbejdet i naturen får man livsmodet tilbage, og dermed også fysisk styrke til at få flere kræfter.
Farm Hospital drives som et økologisk landbrug hvor patienterne er beboere.
Læger, psykologer, psykoterapeuter og fysioterapeuter på stedet er specialister , som har arbejdet med denne form for behandling i mange år, men det er først de seneste år at resultaterne er blevet accepteret.
Der udover er der selvfølgelig også mennesker uden nogen form for konventionel uddannelse som har erfaring i landbrug, tilberedning af fødevare og befolkning i nærsamfundet som arbejder der.
Hospitalets arbejde støttes økonomisk af den italienske regering. De lokale folkeskoler samarbejder tæt med børnene.

Man er også begyndt at bygge flere Farm Hospitals for ældre mennesker, da man også mener at det er en udsat gruppe hvad angår handikap, depression og ensomhed. Specielt kontakten med dyrene, det at kunne hjælpe, vil give de ældre styrke til at bruge alle de erfaringer de har opsamlet i deres lange liv.

Der er mange forskellige slags Farm Hospital/Farm Therapy i verden, men ikke alle lever op til de grundlæggende principper om gensidig behandling/healing af mennesker og dyr.
Så derfor ingen links til dette indlæg, da jeg ikke kender de andre godt nok.

Fattoria Sociale findes under links

 

 

 

INDE I STUEN…

 

 

 

Hunden

 Man mener at der var seks oprindelige tam-hunderacer.

 

I Skandinavien har man fundet 2 forskellige hundetyper fra år 6500 før vor tidsregning. Den ene lille, den anden stor, men alligevel mindre end ulven fra mellem- og Nordeuropa. Arten blev oprindelig tæmmet længere sydpå og langt tidligere.

 

På egyptisk keramik ser man afbildninger af hunde fra ca. år 4000 før vor tidsregning, og man regner med at der har været stor hundeopdræt i det nære Østen.

 

Keltisk kultur og kristendommens tradition brugte hunden som symbol for trofasthed og beskyttende vagtsomhed. Dominikanermunkene Var stolte over at kalde dem Herrens hunde.

 

I ældre tid mente man i nogle kulturer også at hunde relaterede til underverdenen, hvor hunden havde en vagtfunktion som beskytter og guide til efter døden, da den i livet var en god følgesvend og derfor måtte have et godt kendskab til den spirituelle verden.

 

Mayaerne i Centralamerika brugte hunde til at følge og bringe menneskenes sjæle over dødens dal.

 

I Japan er hunden et symbol for beskyttelse, men i Kina har den nu en dæmonisk betydning, som specielt er relateret til en kosmisk katastrofe.

 

Hunden er kommet indenfor vore døre som menneskets bedste ven, men stadig er det sådan at i visse dele af verden bruges hunden også som et arbejdsredskab. I de eskimoiske samfund, f.eks. Grønland og Canada, bruges hunden som trækdyr., hvor den arbejder på lige fod med mennesket for føden.

Nogle gamle danske vejrvarsler siger om hunden:

 

  • Hvis hunden æder græs og bliver urolig eller bidsk er der udsigt til dårligt vejr.
  • Når hundens mave klukker og rumler og den skraber og graver meget – ja, så får vi snart nedbør.
  • Hunden lugter ikke godt når der er storm på vej.
  • Hvis hunden er doven tyder det på skidt vejr.
  • sjakalen

 

Hunderacen relaterer til Prærieulven, Sjakalen og alm. ulv.

 

 

Katten

 

Nogle vil ikke betegne katten som et rigtigt husdyr, men mere som en bofælle. Det siges at ”den spiser af menneskets bord men vil ikke tjene os”.
Tamkatten så man først i Egypten i år ca. 1600 før vores tidsregning, hvor den var vellidt fordi den fangede rotter og mus. Tamkatten stammer fra en nordafrikansk art af den europæiske vildkat.

Størrelsen på huskatten formindsker bestemt ikke den symbolske kraft som katten har. I Egypten repræsenterer den transformation, klarsyn, hurtighed, årvågenhed, sensuel skønhed  og kvindelig list. Den blev tilbedt som gudinden Bastet (Bast) og katte var hellige dyr. Bastet var en månegudinde og var et symbol på nydelse, frugtbarhed og havde beskyttende kræfter.



Andre månegudinder relaterede til katten, heri blandt den græske Artemis, romerske Diana og nordiske Freja.

Sorte katte var i keltisk kultur et symbol for ond list, og i Islamisk kultur kaldet skadelig ”djins” og et symbol for ulykke i Japan.

Til fastelavn i Danmark brugte man i gamle dage nogle gange en kat i en tønder. Den skulle helst være sort fordi den symboliserede de mørke kræfter i naturen samt i en selv. Det stakkels dyr skulle være syndebukken, og jages ud af landsbyen, og nogle steder skulle den helst dræbes. Forhåbentlig er denne skik helt udryddet, men man kan aldrig vide…
Buddhisterne tager dog afstand fra katten, ligesom slangen, fordi den var ude af stand til at sørge over Buddhas død.
Kattefamilien er også symboliseret gennem Løven, Tigeren og Jaguaren.

Nogle gamle vejrvarsler som inddrager katten:
- er katten ugidelig, sover længe og trygt, varsler det godt vejr.
- æder katten græs og trimler sig, er der udsigt til blæst, regn og torden.
- der er udsigt til regn, når katten slikker sine forpoter, vasker ansigtet eller kratter sig bag øret (andre siger dog at det betyder godt vejr ”Katten slikker solskin”)

 

 

 

STALDEN……..

 

 

Vædderen, Fåret, Lammet, Koen og Grisen

 

 

 

Iden gamle verden symboliserede Vædderen sol og ild. Guderne Amun-Ra brugte symbolet i Egypten, Ea og Baal i Mellemøsten, Apollo i Grækenland og India og Agni i Indien.

Vædderen symboliserer yderligere egenskaberne for frugtbarhed, virilitet, fyrighed og stædighed.

 

Fåret repræsenterer ydmyghed og et stort behov for beskyttelse og at blive vejledt.

 

Lammet er i kristen tro symbolsk lighed med renhed, opofrelse, fornyelse, befrielse, uskyld, mildhed og tålmodighed.

 

Koen optræder i mytologien som et symbol for moder jord og eksisterer i mange kulturer lige fra den Egyptiske til den Kinesiske. Den Egyptiske gudinde Hathor og Nordeuropas Adumla relaterede begge til koen som det originale liv. Hinduerne og Buddhisterne og folk i Indien betragter koen som hellig.

 

 

Kaninen og Haren

 

Vildkaniner blev indført at romerne til deres leporaria (indhegnede haver, hvor de også opdrættede harer til slagtning).

 

Vildkaniner er dygtige til at grave og det lykkedes dem derfor ofte at slippe ud af haverne. Grunden til at kaniner den dag i dag findes i så mange forskellige farver er nok at de har været udbredt i bl.a. mange dele af euroasien.

 

I det 18. århundrede var man meget glad for kaninen, der blev brugt som et kosttilskud, men senere blev den en plage uden lige, da dens udbredelse blev så stor fordi den begyndte at ødelægge afgrøderne.

 

Symbolsk er kaninen relateret til menstruation og frugtbarhed i de afrikanske, keltiske, germanske, buddhistiske, hinduistiske, kinesiske, egyptiske og græske kulturer.

 

Påskeharen symboliserer guddommelighed og blev i nogle kulturer forbudt at spise på grund af det samme. Men for andre tog man symbolet for stor frugtbarhed alvorligt og brugte den magiske kraft i kødet ved forebyggelse af sterilitet og forskellige sygdomme som bla. reumatisme.

 

Kaninen holdes af mange som kæledyr. Specielt børn er glade for dem, men der er ikke så mange voksne der på forhånd tænker på konsekvenserne, da de formerer sig ofte, hvilket bevirker at fra at have to kæledyr kan man risikere at få en 8-10 stykker.

 

Vi spiser ikke så meget kanin i Danmark. Måske fordi vi føler at vi spiser ”en af vore egne”. Derimod bruges både kaninen og haren som middagsmad i Middelhavslandene.

 

 

    

Chasse aux lapins avec un furet (muselé) et des bourses - remarquer la présence de lapins blancs

D'après le "Livre de chasse" de Gaston Phébus Comte de Foix (1389)

 

 

 

 

Hesten. Vores heste her på jorden har altid haft 4 ben, og ikke som den mytologiske Odins Sleipner med de otte ben.

I gamle dage blev den brugt som træk- og arbejdsdyr. Det var kun forbeholdt de rige at have en ridehest til væddeløb eller ren fornøjelse, men alligevel brugte både rig og fattig hesten som transportmiddel. Enten spændt foran en vogn eller som ridehest.

Ridehesten blev også brugt til transport ved krigshandlinger, og er i tusindevis af år brugt som det mest fremkommelige transportmiddel.

Før den tid – måske 10.000 år før vor tid – blev hesten jagtet som byttedyr af menneskene. Man mener ikke at den var særlig stor eller hurtig og nogle mener at vildhesten havde stribet pels ligesom zebraen. Men det er der dog ingen dokumentation på. Dog er hesten i familie med Zebraen og æslet. Der har dog ikke været vildheste i Danmark de sidste 5.000 år efter den blev tæmmet.

 

Heste og farver har også stor betydning. Døden ridder næsten altid på en sort hest, mens den hvide hest symboliserer solsystemets lys, liv og spiritualitet. Det siges bl.a. at Buddha skulle have forladt sit jordiske liv på en hvid hest, og at Hindu Kalkis sidste inkarnation skulle være som hvid hest og i Islam siges det at profetier med hvide heste betyder glæde og rigdom. I Iran, Babylon, Indisk og Nordisk mythologi trækkes solvognen af en hest.

Da heste nogle gange i religiøse sammenhænge bliver afbilledet bevingede, flyvende og med stor ærbødighed symboliserede de også en stor del magisk kraft.

 

 

Helleristning fra Tegneby, Tanum Socken, Bohuslen dateret til ca.år 1000 f.Kr.  Vi ser her en rytter med bue og pil under en jagt på et hjortedyr. (Billedkilde: Vitlycke museum, Tanumshede, Bohuslen )

 

Læs mere om Sleipner - Hesten med de 8 ben under Tro, Overtro og Mythologi

 

 

 

 

 

 

..... andre Animalia

 

 

 

Frøer og Tudser

 

De fleste steder i verden var Frøen et fostersymbol , specielt i Egypten, hvor Heket frøgudinden var et symbol for fødsel. Frøen er forbundet med urtilstanden af materie, magi, spiring, evolution, månens faser, vand og regn. Dens amfibiske transformation fra æg og haletudse til at blive landgående væsen med elementære menneskelige udtryk, hjælper til at forklare Grimms eventyr om frøen der blev til en prins.

Som et forvarsel til forårets regn og genfødsel, symboliserede frøer også frugtbarhed og fornyelse, især i det gamle Egypten og Asien. Frøsymboler i Japan symboliserede noget godt og blev båret som emblemer for at bringe lykke, især for Rejsende.

 

 (Lykkefrøer, Japan)

 

I europæisk overtro, blev Tudsen en attribut for død og blev ofte vist i kunsten sammen med et dødningehoved eller et skelet, eller spisende kønsorganerne på en nøgen kvinde som symbol på hekse. En dæmonisk symbolik, som oprindelig stammer fra de gamle Nærorienten og måske baseret på skrubtudsens giftige sekret, som blev brugt rent medicinsk i Kina,var skrubtudsen et symbol for månens yin- og fugtighedssymbol (en regnbærer) og derfor også forbundet med lykke og rigdom. Liu-Hai var en betdningsfuld gud i Kina og symbol på lykke og held. Den tre-benede tudse er en af hans attributter. Ofte ser man små jadefigurer hvor han sidder ovenpå en tudse.

I folklorens fortællinger siges der at der boede en trebenet tudse i månen. Det blev fortalt, at en måneformørkelse skete når skrubtudsen slugte månen. Regn og fertilitets symbolik findes i Mexico og i visse dele af Afrika, hvor skrubtudsen undertiden kan have en kultstatus som helt. I alkymi var skrubtudsen forbundet med de oprindelige elementer for jord og vand. Derfor findes der også afbilleder rundt om i verden, som viser tudsen værende en del af livets cyklus som nedenstående, hvor det er symbol for at "jorden spiser den døde". (afbilledet til venstre)

 

The Vision of Sr George Ripley, Canon of Bridlington, Unfolded.

When busie at my Book I was upon a certain Night,
This Vision here exprest appear'd unto my dimmed sight:
A Toad full Ruddy I saw, did drink the juice of Grapes so fast,
Till over-charged with the broth, his Bowels all to brast:
And after that, from poyson'd Bulk he cast his Venom fell,
For Grief and Pain whereof his Members all began to swell;
With drops of Poysoned sweat approaching thus his secret Den,
His Cave with blasts of fumous Air he all bewhited then:
And from the which in space a Golden Humour did ensue,
Whose falling drops from high did stain the soyl with ruddy hue.
And when his Corps the force of vital breath began to lack,
This dying Toad became forthwith like Coal for colour Black:
Thus drowned in his proper veins of poysoned flood;
For term of Eighty days and Four he rotting stood
By Tryal then this Venom to expel I did desire;
For which I did commit his Carkass to a gentle Fire:
Which done, a Wonder to the sight, but more to be rehearst;
The Toad with Colours rare through every side was pierc'd;
And White appear'd when all the sundry hews were past:
Which after being tincted Ruddy, for evermore did last.
Then of the Venom handled thus a Medicine I did make;
Which Venom kills, and saveth such as Venom chance to take:
Glory be to him the granter of such secret ways,
Dominion, and Honour both, with Worship, and with Praise.
Amen.

       

One of the interesting tree diagrams in Norton's Mercurius Redivivus presents the Toad at the roots of the Tree of the Great Work, with two lions at its sides. The Toad reaches for the Grapes above it, thus clearly refering to Ripley's imagery from his Vision.   (picture below)

                   

 A Man Eaten By A Toad Monster             
Symbol Of Earth Eating The Dead - Hole In Chest Where Green Stone
Was Placed For God Of The Dead Huaxteca Ozuloama Area
Is At Veracruz Gulf Coast

 

 

Se mere om gudinden Hekat under afsnittet Tro, Overtro og Mythologi

 

 

 

 

 

 

 

      
Site Search:

search tipssitemap